Textos: M. Alcàntara Gusart, D’ací i d’allà, desembre de 1930
Imatges: autor desconegut (vidres estereoscòpics de la col·lecció Xavier Galí)
Tothom sap que la decoració de la cúpula del Palau Nacional és una de les poques meravelles que ens ha deixat l’Exposició. Molta gent està enterada que aquella admirable decoració és obra del gran pintor Francesc d’A. Galí. Fins n’hi ha que saben el que representa. Però, amb seguretat, que molt poques persones saben o s’imaginen la sèrie de problemes que ha calgut resoldre perquè els elements decoratius i les figures apareguessin, vistes des de baix de la sala, amb aquest aire de prodigiosa naturalitat que presenten. I això és el que anem a veure.
En primer lloc, perquè les trenta-cinc figures de què consta la decoració semblin, poc més o menys, de la mateixa mida, ha calgut donar-les-hi mides diferents, que oscil·len entre quatre metres i un metre vuitanta centímetres. En segon terme, perquè no apareguessin als ulls de l'espectador estrafetes... ha estat precís estrafer-les.
Per donar-se’n ben bé compte, cal muntar a la coronisa que circumda la volta de la cúpula, a més de vint metres sobre el nivell de la sala. Ja hi som. El panorama és una mica esfereïdor.
Els personatges que tenim més a la vora són justament els de quatre metres. Ens sentim terriblement insignificants.
Les figures que, vistes des de baix, semblen de tamany natural, podrien perfectament ficar-se a la butxaca llur autor. I aixó que en Galí és allò que se'n diu un galan minyó! |
Un cop arribats a peu pla de la sala, mirem enlaire i veiem totes les figures amb una gentilesa de proporcions que ens fa pensar si la nostra visió d’a prop ha estat sols un mal somni. Però els tècnics que ens acompanyen ens diuen que no; que les figures estan pintades en la volta de la manera deforme com les hem vistes de la vora, seguint la llei d’una sèrie d’equacions i de fórmules, que, aplicades a la nostra visualitat, des de baix estant ens dóna la impressió de la naturalitat; d’una naturalitat tota plena de gràcia. I ens ho demostren per A, B, C i D, amb tota mena de gràfics. L’extraordinari és que tot aquest treball algebraic d’adaptar els patrons a la volta de la cúpula ho ha fet el mateix artista, en Francesc Galí.